
Zapoznanie się z opowieścią daje znacznie większą satysfakcję niż odbiór innych form reklamowych. To przecież historie, które często chwytają za serce, innym razem poprawiają nam humor, a kolejnym wprawiają w zadumę. Każda forma storytellingu daje spore możliwości działań marketingowych. Historie często urozmaicone są dynamicznymi materiałami, obrazem, filmem, dźwiękiem, które wspólnie tworzą wyjątkowy całokształt. Opowiedzenie dobrej historii jest na wagę złota. Z nich korzystają najwięksi gracze na rynku. Znajdujemy je w reklamach telewizyjnych, radiowych i oczywiście w sieci.
Internet jest miejscem, gdzie zastosowanie wielu technik przyciągnięcia uwagi odbiorcy łączy się na wszystkich płaszczyznach, w tekście, obrazie, filmie, muzyce, i każdym innym wytworze ludzkiej wyobraźni i techniki. I choć nie dotkniemy fizycznie reklamowanego przedmiotu czy nie skorzystamy z usługi z pozycji zajmowanej przed komputerem lub urządzeniem mobilnym, tak reklama w formie storytellingu zdecydowanie jest w stanie zachęcić nas do robienia zakupów. Trzeba ją wykonać mądrze, spełnić kilka złotych zasad podczas jej tworzenia i cieszyć się z efektów, gdy zdobywamy zainteresowanie internautów.
Zaintrygować odbiorcę
Aby spełnić kryteria dobrego opowiadania, przede wszystkim powinniśmy postawić przed odbiorcą jedno z intrygujących, nurtujących klienta pytań. Tak zaczęta opowieść, którą spuentujemy na końcu, podając odpowiedź lub pozostawimy klienta w niepewności, pomoże przykuć jego uwagę i zachęcić do zapoznania się z dalszą częścią opowieści. Tak jak ciekawe, zabawne i niejednoznaczne nagłówki, tak dobrze stworzona historia powinna intrygować.
Narracja, która wciąga
Dobrze jest odnieść się w narracji do uczuć, które przecież są realną częścią naszego życia. Poszukiwać wśród nich najprostszych do zrozumienia, a jednocześnie najchętniej poszukiwanych, takich jak miłość, lub nieco bardziej dramatycznych, którą z pewnością jest jej utrata. Wpleść je w narrację, by podobnie jak intryga wciągnęły internautę, który nie oderwie się od ich lektury, nie dochodząc do końca zaproponowanej mu treści. Pamiętając, że opowieść powinna być osobista, że każda z nich taka jest, twórzmy ją z perspektywy pierwszoosobowej. Tak, jak opowiadane są nam historie w najlepszych bestsellerach, jak sami opowiadamy zdarzenia innym, będąc z nimi twarzą w twarz.
Minimum
Poza dużą dawką energii, emocji i ekscytacji należy pamiętać o wykorzystania wyrazistych treści. Dobrze jest wykorzystać małą ilość zasobów, które mają maksimum przekazu. Minimalizm jest wskazany, choć barwna historia może wykorzystać specyficzną, charakterystyczną i rozległą formę treści. Tu wiele zależy od naszych własnych umiejętności kreowania tekstu.
Wraz z treścią można, a nawet powinno stosować się inne formy przekazu. Zdjęcia, obrazy, nagrania audio i wideo. Wszystko to może wpłynąć na jeszcze bardziej pozytywny odbiór naszego opowiadania.
Storytelling nie jest łatwym sposobem przekazu informacji, czy działań marketingowych. Tu dużą rolę odgrywa nie tylko nasza umiejętność tworzenia ciekawych historii, ale i połączenia ich z innymi sposobami przekazu. Filmy, obrazy i muzyka mogą wraz z tekstem tworzyć zgrany zespół, lecz trzeba je wykorzystywać mądrze, umiejętnie i z rozwagą.